...în clasa virtuală (4)
07.11.2020
câteva sugestii pentru a fi și a deveni un bun animator al clasei virtuale, un facilitator care crează un mediu antrenat de învățare și interacțiune digitală
1. pregătește-te bine înainte de fiecare curs, adică:
- încarcă toate documentele și materialele necesare într-un spațiu adecvat (de exemplu: Google Drive, Microsoft OneDrive, Padlet.)
- realizează un ”fir roșu” al cursului într-un fișier text cu marcarea diferitelor etape, cu linkuri către suporturi media și linkuri către documente și instrumente externe (document colaborativ, de exemplu).
- păstrează acest fișier (cu conținutul firului roșu) deschis și ușor de abordat în orice moment. de tine și colegii tăi
- preîncarcă paginile web utilizate în timpul sesiunii, astfel încât acestea să fie disponibile imediat, când vine momentul pentru introducerea acestora
- testează echipamentul cu cel puțin 15 minute înainte de pornire: setul cu cască, microfonul și camera web.
- dezactivează notificările de pe computer și telefon: e-mailuri, rețele sociale, remindere etc.
- se deconectează de la alte instrumente de comunicare (Skype, Slack, Whatsapp, FB etc.), dacă este cazul.
- face tot ce este necesar pentru a nu fi deranjat (de exemplu, punând un semn pe ușă care indică faptul că o întâlnire este în desfășurare).
- evită iluminarea din spate, pentru a menține vizibilitatea imaginii pe camera web. Alege un fundal neutru (de exemplu, un perete alb).
- pregătește o sticlă de apă (și orice alt element de confort) lângă computer pentru a evita să te ridici în timpul sesiunii
2. întâmpină participanții
- Salută de bun venit fiecare participant în mod individual.
- Poți profita de momentul de întâmpinare pentru a distribui unul sau două diapozitive cu regulile de funcționare ale clasei virtuale.
- Anunță clar începutul sesiunii.
- Invită participanții să oprească microfoanele la începutul sesiunii.
3. animă grupul cu claritate și dinamism
- Prezintă obiectivele și diferitele momente de învățare într-un mod sintetic.
- Anunță și comentează verbal fiecare acțiune efectuată pe instrument. Formuleazăi instrucțiuni scurte și clare pentru activități.
- Nu ezita să repeți și să reformulezi.
- Lasă suficient timp pentru reflecție și pentru desfășurarea activităților: percepția timpului este diferită în timpul unei videoconferințe și momentele de tăcere pot părea mai lungi decât sunt de fapt.
- Fă loc unei serii de activități scurte (maximum 15 minute). stabilește pauze și menține ritmul lor în program.
- Monitorizează chat-ul în mod constant.
4: activează participanții
- Variază metodele de prezentare și de lucru folosind instrumentele disponibile ca: partajarea ecranului, partajarea documentelor, whiteboard, etc.
- Utilizează și alte unelte digitale pentru a extinde funcționalitățile de bază ale instrumentului dvs. de videoconferință: tehnologia digitală oferă posibilitatea de a manipula conținut, (co) construi documente, adnota imagini, face exerciții interactive, etc.
5: alocă timp pentru a încheia fiecare sesiune
- Rezumați elementele discutate.
- Trimiteți documente de curs.
- Oferă conținut suplimentar (muncă independentă).
- Anunță următoarea sesiune.
- Oferiți un sondaj de evaluare a sesiunii pentru a verifica participarea și înțelegerea participanților.