...în clasa virtuală (4)

07.11.2020

câteva sugestii pentru a fi și a deveni un bun animator al clasei virtuale, un facilitator care crează un mediu antrenat de învățare și interacțiune digitală 

1. pregătește-te bine înainte de fiecare curs, adică:

  • încarcă toate documentele și materialele necesare într-un spațiu adecvat (de exemplu: Google Drive, Microsoft OneDrive, Padlet.)
  • realizează un ”fir roșu” al cursului într-un fișier text cu marcarea diferitelor etape, cu linkuri către suporturi media și linkuri către documente și instrumente externe (document colaborativ, de exemplu).
  • păstrează acest fișier (cu conținutul firului roșu) deschis și ușor de abordat în orice moment. de tine și colegii tăi
  • preîncarcă paginile web utilizate în timpul sesiunii, astfel încât acestea să fie disponibile imediat, când vine momentul pentru introducerea acestora
  • testează echipamentul cu cel puțin 15 minute înainte de pornire: setul cu cască, microfonul și camera web.
  • dezactivează notificările de pe computer și telefon: e-mailuri, rețele sociale, remindere etc.
  • se deconectează de la alte instrumente de comunicare (Skype, Slack, Whatsapp, FB etc.), dacă este cazul.
  • face tot ce este necesar pentru a nu fi deranjat (de exemplu, punând un semn pe ușă care indică faptul că o întâlnire este în desfășurare).
  • evită iluminarea din spate, pentru a menține vizibilitatea imaginii pe camera web. Alege un fundal neutru (de exemplu, un perete alb).
  • pregătește o sticlă de apă (și orice alt element de confort) lângă computer pentru a evita să te ridici în timpul sesiunii

2. întâmpină participanții

  • Salută de bun venit fiecare participant în mod individual.
  • Poți profita de momentul de întâmpinare pentru a distribui unul sau două diapozitive cu regulile de funcționare ale clasei virtuale.
  • Anunță clar începutul sesiunii.
  • Invită participanții să oprească microfoanele la începutul sesiunii.

3. animă grupul cu claritate și dinamism

  • Prezintă obiectivele și diferitele momente de învățare într-un mod sintetic.
  • Anunță și comentează verbal fiecare acțiune efectuată pe instrument. Formuleazăi instrucțiuni scurte și clare pentru activități.
  • Nu ezita să repeți și să reformulezi.
  • Lasă suficient timp pentru reflecție și pentru desfășurarea activităților: percepția timpului este diferită în timpul unei  videoconferințe și momentele de tăcere pot părea mai lungi decât sunt de fapt.
  • Fă loc unei serii de activități scurte (maximum 15 minute). stabilește pauze și menține ritmul lor în program.
  • Monitorizează chat-ul în mod constant.

4: activează participanții

  • Variază metodele de prezentare și de lucru folosind instrumentele disponibile ca: partajarea ecranului, partajarea documentelor, whiteboard, etc.
  • Utilizează și alte unelte digitale pentru a extinde funcționalitățile de bază ale instrumentului dvs. de videoconferință: tehnologia digitală oferă posibilitatea de a manipula conținut, (co) construi documente, adnota imagini, face exerciții interactive, etc. 

5: alocă  timp pentru a încheia fiecare sesiune

  • Rezumați elementele discutate.
  • Trimiteți documente de curs.
  • Oferă conținut suplimentar (muncă independentă).
  • Anunță următoarea sesiune.
  • Oferiți un sondaj de evaluare a sesiunii pentru a verifica participarea și înțelegerea participanților.