...în clasa virtuală

18.10.2020

De unde începi? Cu cine? Ce e important? Care sunt limitele?reflecții personale practice asupra specificului cursurilor derulate online, în special atunci când este vorba despre activitățile de învățare bazate pe experiență (învățare nonformală și informală)


Sala de clasă virtuală poate fi definită ca fiind actul de a aduce împreună, printr-un sistem de videoconferință, un grup de oameni, în general un instructor și cursanți, care se pot vedea reciproc, pot împărtăși și afișa documente, discută prin audio sau chat, se pot juca singuri sau se pot implica în activități interactive cu scop de învățare.

O clasă virtuală are câteva elemente specifice:

  • un cadru mai strict în comparație cu sesiunile față în față: dezvoltarea și animarea unei clase virtuale îl invită pe trainer să fie mai riguros și mai precis în elaborarea cursului și să lase destul de puțin loc pentru improvizaţie
  • sesiunile au durată mai scurtă între 45 și 90 de minute maxim
  • trainerul folosește tehnici diferite de facilitare a grupului de participanți în comparație cu activitatea derulată față în față: nu este vorba doar despre a transpune activitățile care funcționează față în față în fața unei camere web;
  • activitățile și sarcinile sunt adaptate unui altfel de ritm, alternând metodele și activitățile de prezentare pentru a menține interesul și implicarea participanților, care sunt mai puțin captivi de la distanță:
  • exercițiu de reflecție absolut necesar cu privire asupra posibilităților oferite de instrumentele digitale și despre cum pot fi combinate eficient pentru a stimula procesul de învățare

Întrebări care pot fi de ajutor dacă nu știi de unde să începi.

  • Care sunt practicile digitale ale participanților și ce resurse&materiale sunt deja disponibile pentru ei?
  • Cum pot fi pregătiți participanții să utilizeze instrumentele propuse: tutoriale, sesiuni de pregătire la distanță înainte de cursul propriu-zis?
  • Care este modalitatea de comunicare cu participanții în afara sesiunilor de videoconferință?
  • Care este modul de distribuire a documentelor și resurselor, necesare pentru a face legătura dintre sesiuni și a propune participanților o activitate independentă?
  • Cum vor fi configurate activitățile de colaborare online?

Sper ca, pe baza răspunsurilor la aceste întrebări, să reușiți să determinați scenariile pedagogice adecvate pentru învățarea la distanță în sălile de clasă/spațiile de formare virtuale și poate chiar să alegeți cele mai relevante instrumente digitale, încercând totodată să configurați cel mai simplu și eficient circuit tehnic posibil.