...în clasa virtuală (2)

28.10.2020

În cele ce urmează veți descoperi câteva sugestii despre: echipamentele și instrumentele potrivite pentru a susține cursurile de la distanță; dacă este sau nu este nevoie de microfon și de cameră video, altele decăt cele integrate în laptop; despre programe potrivite pentru grupuri de participanți (mai mici sau mai mari- și grupurile și participanții). Iar dacă am uitat ceva ...va urma:)

Echipamentul tehnic cuprinde:

1 computer (desktop sau laptop) cu: - un browser modern și actualizat (Google Chrome, Mozilla, Firefox sau Apple Safari de exemplu), - un player audio și video universal (VLC), - o cameră web. Dacă folosiți laptop conectați încărcătorul în timpul sesiunii.

1 cască audio cu microfon sau, măcar, setul de telefon hands-free. Utilizarea unei căști cu microfon vă permite să obțineți rezultate mai satisfăcătoare decât microfonul camerei web integrate a unui laptop, de exemplu.

1 conexiune la Internet (foarte) de mare viteză. Conexiunea prin cablu (ethernet), oferă mai multă stabilitate față de conexiunea WiFi. Este nevoie de aproximativ 1 Mbps per participant pentru un apel HD (8 Mbps pentru un grup de 8 participanți, de exemplu) - pentru a testa viteza conexiunii la internet puteți folosi, de exemplu: speedtest.com

1 birou. Alegeți o cameră bine luminată. Alegeți un fundal neutru (de exemplu, perete alb) și evitați iluminarea din spate (nu poziționați camera web în fața unei ferestre)


Elementele esențiale pentru rularea unei clase virtuale sunt - un instrument de comunicare asociat cu un instrument de stocare și partajare a fișierelor sau chiar o platformă de management al învățării (LMS).

În timp ce instrumentele de videoconferință se concentrează pe comunicare (video + chat), cele specifice pentru rularea clasei virtuale integrează instrumente destinate predării: tablă albă etc. 

Două instrumente însoțesc sistematic videoconferința și soluțiile de clasă virtuală: partajarea ecranului și chat-ul.

Partajarea ecranului: cu ajutorul funcției de partajare ai ecranului, este posibil să faceți vizibil orice document deschis pe computerul dvs.: pagină web, prezentare de diapozitive, imagine etc. Pentru redarea media, calitatea sunetului poate fi afectată, este necesar să testați calitatea redării înainte de sesiune. Deasemeni, afișarea unui cod QR în partajarea ecranului permite participanților să lucreze pe/de pe un dispozitiv mobil (telefon, tabletă).

Chat: este instrumentul principal pentru comunicare și feedback atunci când microfoanele cursanților sunt dezactivate. Este important să monitorizați în mod regulat activitatea chat-ului. Poate fi folosit pentru a trimite linkuri către participanți: document colaborativ, document de completat, aplicație online etc.

Înregistrați sesiunea derulată - Dacă această funcționalitate nu este disponibilă direct pe instrumentul utilizat, software-ul gratuit Captura pe Windows vă permite să înregistrați toată activitatea de pe ecran (video + sunet) din timpul derulării clasei virtuale. Există un tutorial pe YouTube.


Google Meet + Google Classroom Combinația acestor două instrumente Google oferă un instrument simplu de comunicare sincronă și un spațiu de lucru și comunicare asincronă pentru partajarea documentelor, activități de colaborare, evaluare și muncă independentă.

Microsoft Office 365 Microsoft Office 365 integrează instrumentul de comunicare sincronă Skype și oferă instrumente pentru stocare (OneDrive), crearea și partajarea fișierelor Word, Powerpoint, Excel etc. 

Software Zoom + platformă LMS  Zoom este un instrument potrivit pentru videoconferință. Permite partajarea și adnotarea documentelor, oferă o tablă albă colaborativă și permite participanților să fie împărțiți în grupuri. Poate fi integrat cu platforme LMS (Learning Management System) precum Moodle, Blackboard, Canvas, Apolearn etc. pentru managementul clasei și punerea în comun a resurselor. 

Adobe Connect Adobe Connect este un instrument de facilitare a seminariilor web și virtuale care oferă funcții avansate, inclusiv stocarea documentelor, diseminarea și adnotarea, precum și posibilitatea de a crea ateliere de lucru pentru grupuri.

Learncube Learncube este o platformă modulară care vă permite să gestionați toate aspectele clasei virtuale, în funcție de nevoile dvs.: videoconferință cu funcții avansate (tablă albă și difuzare media bidirecțională în special), gestionarea completă a cursurilor, etc..

Acestea sunt doar câteva sugestii, dar există multe alte soluții de videoconferință și de clasă virtuală. Am urmărit să ofer ca exemplu atât instrumente gratuite mai ușor de învățat, cât și platforme complete care integrează funcționalități mai bogate, și care sunt mai potrivite contextului de funcționare a clasei virtuale. Cred că este important să fie urmărite în procesul decizional și aspectele pragmatice în selectarea instrumentelor: unde urgența situației și necesitatea de a fi operațional în timp scurt pot fi criterii determinante. Succes!